Juho Turtiainen
Heimoi!
Mä oon Juho Turtiainen, toisen vuoden opiskelija ja pääaineena mulla on kemian tekniikka ja prosessit. Kuluneena vuonna olen päässyt toimimaan yhteensä neljässä toimihenkilöroolissa ja ISOna, minkä takia olenkin innostunut pysymään aktiivisena ja hakemaan vuoden 2026 hallitukseen opintovastaavan rooliin.
On tärkeää saada opiskelijoiden ääni kuulumaan päätöksenteossa. Opintovastaavana pääsee toimimaan tärkeässä rajapinnassa opiskelijoiden ja korkeakoulun välillä. Haluan olla mukana kehittämässä opiskelijoiden arkea ja ylläpitämässä koulutuksen laatua, koska ne vaikuttavat olennaisesti jokaisen opiskelijan elämään. Olen sitoutunut toimimaan aktiivisesti edunvalvojana eri toimielimissä ja valmiina viemään asioita rohkeasti ja määrätietoisesti eteenpäin. Haluan tuoda opiskelijoita ja korkeakoulua lähemmäksi toisiaan sekä kerätä aktiivisesti opiskelijoilta palautetta. Aion olla helposti lähestyttävä edustaja, johon voi matalalla kynnyksellä ottaa yhteyttä asiassa kuin asiassa. Jokaisen opiskelijan mielipiteet ja kehitysehdotukset koulutuksesta sekä muista opiskeluun liittyvistä asioista ovat minulle merkityksellisiä.
Abivastaavana toimineena myös abimarkkinointi on tärkeä osa-alue opintovastaavan roolissa. Pääsin olemaan mukana mielestäni hyvin onnistuneessa abimarkkinoinnissa ja haluan pitää abimarkkinoinnin laadukkaana jatkossakin. Motivoituneiden opiskelijoiden pitää löytää opiskelemaan kemian tekniikkaa.
Luonteeltani olen rauhallinen ja luotettava, mutta aina pilke silmäkulmassa, koska hauskaa saa ja pitääkin olla. Työkokemuksestani olen oppinut vastuunkantoa, itseohjautuvuutta, tiimityötä sekä ihmisten kohtaamista. Uskon, että motivoituneella sekä periksiantamattomalla asenteellani voin luoda arvoa koko killalle opintovastaavan roolissa sekä hallituksen jäsenenä.
Mikäli kysymyksiä herää, jättäkää niitä täällä vaalisivuilla tai suoraan Telegramissa @Kotibandi
- Mihin sisällöllisiin tai rakenteellisiin asioihin haluaisit vaikuttaa opinnoissamme? Mitkä ovat mielestäsi parhaat vaikuttamisen keinot?
Lähtökohtaisesti en halua lähteä kehittämään asioita pelkästään oman näkemyksen pohjalta, vaan opiskelijoilta kerätyn palautteen perusteella, sillä uskon sen palvelevan opiskelijoita parhaiten. Aionkin kerätä palautetta opinnoista tasaisin väliajoin, jotta minulla olisi ajankohtainen käsitys opiskelijoiden tarpeista.
Mielestäni olisi tärkeää lisätä yhteistyötä yritysten kanssa, koska se auttaisi valmistamaan opiskelijoita työelämään. Yritysten kanssa ratkaistavat caset ja muu yhteistyö opinnoissa tarjoaisivat arvokkaita mahdollisuuksia soveltaa opittuja asioita yrityskontekstissa sekä mahdollisuuksia luoda siteitä yritysten kanssa. Opiskelijat pääsisivät oppimaan, millaisten ongelmien parissa yritysmaailmassa toimitaan ja millaisia taitoja heiltä vaaditaan työelämässä.
Mielestäni pitkäaikaisien muutoksien aikaansaaminen onnistuu parhaiten hallopedinä eri toimielimissä vaikuttamalla. Kun vaaditaan nopeita toimia, uskon parhaan lähestymistavan olevan suora yhteydenotto henkilökuntaan esimerkiksi suoraan kurssin vastuuopettajaan.
- Miten parantaisit korkeakoulun ja opiskelijoiden välistä kommunikaatiota opintoihin liittyen?
Uskon, että kurssipalautteiden aktiivisuutta voidaan vieläkin parantaa. Kynnys antaa palautetta on harmillisen suuri, vaikka palautteen antaminen on äärimäisen tärkeää käytäntöjen kehittämisen kannalta. Nykyään kurssipalaute jää liian helposti unholaan ja uskon, että toteutuksen hiominen paremmaksi parantaisi aktiivisuutta. Olen myös aiemmin maininnut omat aikomukseni kerätä palautetta suoraan opiskelijoilta, mikä tulisi olemaan luonteeltaan vapaamuotoisempaa. Pyrkisin motivoimaan opiskelijoita palautteenantoon esimerkiksi arpomalla osallistujien kesken erilaisia palkintoja.
Tiedotukseen panostaminen on myös tärkeä tapa parantaa kommunikaatiota, koska se auttaa opiskelijoita pysymään ajan tasalla opinnoissa ja niihin liittyvissä tärkeissä tapahtumissa, kuten esimerkiksi pääaineinfo. Myös akateemisten ohjaajien merkitystä voi korostaa aina enemmän, jotta opiskelijat saavat riittävää tukea ja ohjausta opinnoissaan.
- Miten kehittäisit yhdistyksen opintoihin ja koulutukseen liittyviä tapahtumia?
Haluan järjestää proffakahvien lisäksi muita samantyylisiä matalan kynnyksen tapahtumia, joissa pääsee keskustelemaan henkilökunnan kanssa vapaasti. Pyrkisin myös saamaan henkilökuntaa mukaan erilaisiin jo olemassa oleviin vapaa-ajan tapahtumiin.
Muita tapahtumia, joita voisi järjestää ovat esimerkiksi työpajat, joissa opiskelijat voivat yhdessä pohtia tehtäviä. Haluaisin järjestää tapahtumia yritysten kanssa yhteistyössä, joissa tehtäisiin esimerkiksi erilaisia case tyylisiä ryhmätöitä, jotka tukisivat oppimista ja valmistaisivat opiskelijoita työelämään.
Terve! Opis toimii puheenjohtajan kanssa linkkinä killan ja korkeakoulun välillä. Millaista toivot yhteistyön olevan sinun ja puheenjohtajan välillä, sekä sinun ja muun hallituksen. Tsemppiä hakuun!
Toivon yhteistyön olevan tiivistä ja läpinäkyvää. Kommunikaation pelaaminen on äärimmäisen tärkeää, jotta molemmat ovat koko ajan kartalla siinä, missä mennään. Asiat on hyvä saada etenevän selkeästi ja yhteisymmärryksessä. Esimerkiksi kiltatapaamiset ovat tärkeä yhteinen tehtävä, jossa yhteistyö korostuu.
Toivon yhteistyön ja kommunikaation olevan tiivistä myös koko hallituksen kesken. Hommat onnistuvat huomattavasti paremmin, kun kaikilla on riittävä informaatio siitä, mitä muut tekevät ja mitä heiltä odotetaan. Haluan olla omien vastuualueiden lisäksi auttavana kätenä muillekin hallituslaisille.
Moi Juho! Ihan huippua, että opintovastaavan salkku kiinnostaa! Alla muutama kysymys, joihin kuulisin mielelläni ajatuksiasi:
1. Miten toimisit tilanteessa, jossa opiskelija kokee proffan kohdelleen häntä kaltoin kurssitehtävän arvioinnissa, mutta proffa ei näe omassa toiminnassaan mitään väärää?
2. Opintovastaava saa viestejä edunvalvontaan tai yleisesti pestiin liittyen vuorokaudenajasta tai päivästä riippumatta. Miten huolehtisit siitä, että saat aikaa myös itsellesi, mutta samalla myös siitä, että reagointiaika viesteihin ei kasva liian pitkäksi?
3. Onko sinulla jotain uusia ideoita yhdistyksen abimarkkinoinnin suhteen ensi vuodelle?
4. Miltä jallu maistuu?
Jos joku kysymyksistä jäi epäselväksi, tarkennan mielelläni! Tsemppiä hakuprosessiin! <3
Kiitos kysymyksistä! Tässä puolestaan vastauksia.
1. Erimielisyystilanteissa olisin puolueeton sovittelija ja kuuntelisin molempien osapuolien näkökulmat ennakkoluulottomasti. Vaikka toimiikin opiskelijoiden edustajana on silti hyvä lähestyä jokaista uutta tilannetta puolueettomasti. Kuuntelisin molempien osapuolien näkemykset kyseisestä tilanteesta ja pyrkisin selventämään vastapuolten näkökulmia toisilleen. Tällaisissa erimielisyystilanteissa on hyvä pysyä rauhallisena ja pyrkiä kompromissiin, joka tyydyttäisi molempia osapuolia.
2. Uskon resilienssini olevan hyvä, mutta ylläpitääkseni sitä, pitää tiettyä määrää omaa aikaa suojella, jotta kestokyky säilyy. Omaa aikaani aion viettää rakkaiden harrastusteni parissa esimerkiksi sähkökitaraa vinguttaen. Jaksamisesta huolehtimalla rankemmatkin viikot eivät vaikuta liikaa tekemiseen, jotta opiskelijat varmasti saavat ansaitsemaansa edustusta ja läsnäoloa. Hyvä aikataulutus ja rutiinit ovat myös tärkeitä, jotta viestit eivät pääse kasaantumaan.
3. Mahdollisuuksiin vaikuttaa toki myönnetty budjetti, mutta olisi hieno lähteä toteuttamaan laadukkaasti tuotettu esittelyvideo kemian tekniikasta, jota voitaisiin näyttää lukioissa esimerkiksi kemian kursseilla.
4. Hyvältä! Jos etsii syvempää analyysiä, niin jallu on pehmeä, ryhdikäs, suussa säkenöivä juoma. Juomavinkiksi voinkin antaa vasta ilmestyneen jalluglögin!
Moikka Juho! Hienoa, että olet hakemassa hallitukseen!
Tässä on muutama kysymys; ota aikasi vastaamiseen!
1. Mikä on suurin vahvuutesi, entä heikkoutesi/kehityskohteesi?
2. Millaisia uraan liittyviä tavotteita, unelmia, suunnitelmia ja mielenkiinnonkohteita sinulla on?
3. Miten suhtaudut tekoälyyn ja sen näkymiseen opinnoissa?
4. Voisitko nähdä itsesi joskus mahdollisesti PT:n puheenjohtajana?
5. Sanotaan, että arvosanat lähtevät helposti laskuun aktiivisen kiltatoiminnan ja vapaaehtoistyön ohella. Miten suhtaudut väitteeseen (esim. myötäilevästi/kriittisesti) henkilökohtaisella tasolla ja mikä on suhtautumisesi opiskeluun ja arvosanoihin?
6. Olet toiminut mm. abivastaavana kuluneen vuoden aikana. Millaista se on ollut ja mitä olet oppinut?
7. Mikä on paras käymäsi yliopistokurssi?
8. Mitä ajattelet CHEM:in muista killoista ja yhteistyöstä heidän kanssaan? Kuulutko itse muihin kiltoihin?
9. Kuinka tärkeänä näät opintotoimikunnan osana opintovastaavan tehtävää?
10. Mitä mieltä olet sosiaalisesta mediasta, ja käytätkö sitä itse?
Tsemppiä jo etukäteen hakuun! Kiitos jo etukäteen vastaamisesta!