Mikael Anjala
Hei kaikki!
Olen Mikael, toisen vuoden kemian ja materiaalitieteen opiskelija, joka toivoo olevansa seuraava KV- ja maisterivastaava!
Fuksivuoden aikana tapasin paljon kansainvälisiä opiskelijoita, ja tulin tietoiseksi monista heidän kohtaamistaan vaikeuksista integroitumisessa suomalaiseen kulttuuriin. Kun osallistuin yhä enemmän Aallon opiskelijakulttuuriin, huomasin, että kansainväliset opiskelijat jäivät usein jälkeen ja menettivät motivaationsa, koska heidän ei välttämättä ollut yhtä helppoa osallistua. Mielestäni tämän pitäisi muuttua, ja siksi haen tähän tehtävään.
Fuksivuonna liityin PT:n kansainvälisyystoimikuntaan toivoen, että voisimme luoda ystävällisen ympäristön kansainvälisille opiskelijoillemme. Toisena vuonna vastuuISOna sain mahdollisuuden tutustuttaa uusia Chem Eng fukseja suomalaiseen opiskelijakulttuuriin. Molemmat kokemukset ovat olleet tähän mennessä erittäin antoisia, ja haluan jatkaa työtä kansainvälisten opiskelijoidemme hyväksi.
Tulen hyvin toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa, ja kun sitoudun johonkin, vien sen loppuun asti. Jos minut valitaan KV- ja maisterivastaavaksi, aion varmistaa, että me PTläiset työskentelemme yhdessä varmistaaksemme, että kaikki Aaltoon saapuvat opiskelijat saavat kunnollisen perehdytyksen ja onnistuvat integroitumaan upeaan opiskelijakulttuuriimme, riippumatta heidän taustastaan!
Kuinka huolehtisit suomen- ja englanninkielisten opiskelijoiden tasavertaisuudesta yhdistyksen toiminnassa?
PT:n suomen- ja englanninkielisen puolien välillä on suuri kokoero, eli englanninkielinen on huomattavasti pienempi. Useimmat tapahtumat pidetään molemmilla kielillä, mutta väkisinkin tapahtumat painottuvat suomenkielisiksi opiskelijoiden määrän takia. Meidän on varmistettava, että tästä huolimatta aktiviteettejä on saatavilla molemmilla kielillä, ja voisimme ehkä jopa lisätä englanninkielisten tapahtumien määrää tekemällä yhteistyötä muiden kiltojen kanssa, joilla on myös englanninkielisiä kandiohjelmia.
Miten kansainvälisiä opiskelijoita ja englanninkielisen kandilinjan opiskelijoita voitaisiin kannustaa osallistumaan yhdistyksen toimintaan? Miten kannustaisit yleisesti jäsenistöä osallistumaan kansainväliseen toimintaan?
Englanninkielisten- ja kansainvälisten opiskelijoiden alhainen osallistumismäärä on tunnettu ongelma, johon ei ole yksinkertaista ratkaisua. Uskon, että hyvä tapa kannustaa osallistumista on tarjota runsaasti tietoa tapahtumista ja aktiviteeteista, koska heille voi olla vaikeaa löytää itse. Meidän tulisi huomioida myös, miten tapahtumat esitellään kv-fukseille, sillä ensivaikutelmat suomalaisesta opiskelijaelämästä voivat vaikuttaa opintojen loppuun asti.
Jotta voimme lisätä kaikkien jäsenten osallistumista kansainväliseen toimintaan, meidän tulisi kohdella näitä aktiviteetteja kuten muitakin, ja mainostaa niitä samalla innolla. On epärealistista odottaa, että ihmiset kiinnostuisivat näistä tapahtumista ainoastaan kansainvälisyyden takia. Varmistamalla näiden tapahtumien olevan laadukkaita, ja ehkä jopa “ainutlaatuisia”, voimme todennäköisesti herättää myös suomenkielisten jäsentemme kiinnostusta.
Chem Eng Officer -toimihenkilö on toiminut sekä PT:n oman kansainvälisyystoimikunnan vastuutoimarina että jäsenenä uudessa kokoavassa English Bachelor’s Technology Committee (ETCo) toimikunnassa, joka järjestää vuoden mittaan toimintaa englanninkielisille tekniikan kandiopiskelijoille. Minkälaisia vahvuuksia ja haasteita näet CEO-toimihenkilövirassa?
Saman henkilön osallistuminen molempiin toimikuntiin helpottaa meidän kansainvälisyystoimikunnan toimintaa. Ideoiden jakaminen onnistuu sujuvammin, ja tapahtumien aikatauluttaminen on helpompaa, kun tiedämme mitä ETCo on suunnitellut. CEO on myös suuri apu kv- ja maisterivastaavalle Chem Eng asioissa.
CEO:n suurin haaste on löytää tapoja saamaan Chem Eng opiskelijoita osallistumaan PT:n toimintaan. Tällä hetkellä tämä rooli on rajoitettu kansainvälisyystoimikuntaan, eli ainoa keino on englanninkielisten tapahtumien järjestäminen. Uskon, että tätä roolia voitaisiin laajentaa entisestään, jotta Chem Eng integroituisi paremmin osaksi PT:tä.
Moikka Mikael!
Upea homma että olet kiinnostunut Kv- ja maisterivastaavan pestistä! Prosessiteekkareiden Kv- ja maisterivastaava pääsee tekemään tiivistä yhteistyötä 1,5v aikana myös CHEMin kiltojen KV- ja maisterivastaavien kanssa. Tämä nelikko huolehtii yhdessä kv-fuksien integroitumisesta Suomeen ja Aalto yhteisöön, josta syystä yhteistyön tulee toimia mutkattomasti. Tähän liittyen minulla onkin sinulle pari kysymystä!
Kuinka omalla toiminnallasi pystyt vahvistamaan neljän kv- ja maisterivastaavan yhteistyötä ja viestintää?
Millainen on sinun mielestäsi hyvin toimiva ryhmädynamiikka?
Kv-kipparinelikkoa auttaa lisäksi liuta kv-tutoreita. Millaiset ominaisuudet koet tärkeäksi kv-tutorilla? Kuinka varmistaisit että heidän innostus ja motivaatio tutorointiin säilyisi lukukauden loppuun asti?
Vielä bonuskysymys:
Kuka on Kari Grandi?
Tsemppiä hakuun!!
Moikka! Kiitos paljon kysymyksistä
Jotta yhteistyö sujuisi parhaiten, on huolehdittava siitä, että luomme yhdessä kannustavan ympäristön, jossa voimme jakaa ideoita ja keskustella vapaasti. Heti alusta lähtisin tutustumaan CHEM-kiltojen kv- ja maisterivastaaviin ja yrittäisin kartoittaa, mitä ajatuksia heillä on kv-toimintaan suhteen. Kun kuva on suhteellisen selkeä, varmistaisin, että kaikki kv- ja maisterivastaavat tietävät, mitä muut ovat miettineet. Viestintää voin ylläpitää suhteellisen helposti varmistamalla, että tapaamme tarpeeksi usein ja että meillä on matala kynnys kysyä asioita vaikka viestitse.
Ryhmädynamiikka riippuu vahvasti niistä ihmisistä, joista ryhmä koostuu, joten on vaikea kuvailla täydellistä ryhmää. Tietyt edellytykset kuitenkin kuuluvat hyvin toimivaan ryhmään. Toimiva ryhmä on mielestäni sellainen, jossa kaikki kunnioittavat toisiaan ja pystyvät luopumaan ideoistaan, jos muut eivät ole samaa mieltä, eivätkä yritä väkisin saada muita mukaan. Ehkä tärkein kaikista on kommunikointi; jos informaatio ei liiku, ryhmä ei voi saada mitään aikaiseksi.
Kv-tuutoreilla tulee pitkälti olla samat piirteet kuin muillakin tuutoreilla, mutta vielä sen lisäksi heillä pitää olla hyvä ymmärrys siitä, mitä integroituminen vieraaseen kulttuuriin tarkoitta. Heidän pitää tietää, ettei mikään ole itsestäänselvyys, ja että kansainväliset opiskelijat saattaa tarvita enemmän apua ja selityksiä kuin paikalliset. Hyvä keino saada niitä pysymään motivoituneina on järjestää heille omia tapahtumia, jotta tutorointi ei ole ainoastaan työtä. Pitää myös aina muistuttaa, että heidän työnsä on erittäin tärkeä ja yrittää saada heitä olemaan ylpeitä saavutuksistaan.
Bonus: Hän on kaikkien janoisten sankari, aikamme legenda!