Maria Hautala
Hellou!
Meikäläinen on Maria; toisen vuoden opiskelija, pääaineena Kemia ja materiaalitiede. Kotoisin oon Etelä-Pohjanmaalta, jossa on tullut oltua koulujen oppilashallituksissa varapuheenjohtana. Ja oon toiminut Kurikan Ryhdin vapaaehtoisena uintivalmentajana. Siis vapaaehtoishommat ovat lähellä sydäntä. Prosessiteekkareiden vapaaehtoishommat alkoivat oikeen kunnolla kiinnostelemaan tämän vuoden keväänä. Kun pääsin järjestämään vuosikurssilaisten kanssa Kavitaatiota, olin siellä vastuuhenkilönä. Ja siitä lähtien olen vain odottanut, että pääsisin tekemään enemmän hommia meijän ihanan yhdistyksemme eteen. <3 Minut voi löytää tänä syksynä myös ISO -hommista. Mutta tarkemmin asiaan.
Haen Prosessiteekkareiden hallituksen 2025 opintovastaavaksi. Koen, että olen paras valinta yhdistyksemme opikseksi taustani ja dysleksiani takia. Tahdon varmistaa opintovastaavana sen, että jokaisen opilliset oppimisoikeudet toteutuvat CHEMillä, esimerkiksi opiskeluvaikeuksien kanssa kamppaleville löytyy apua. Näen, että minulla on paljon annettavaa yhdistyksen ja korkeakoulun välisenä viestintähenkilönä. Haluan muistuttaa korkeakoulun henkilökuntaa, että olemme vain ihmisiä. Pyrin siihen, että meijän opiskelijoiden äänet kuuluvat enemmän koko Aallossa. Täten jatkan edellisten vuosien opisten arvokasta työtä. <3
Yhteistyö on tärkeässä asemassa hallituksessa. Minun tulee opintovastaavana kuunnella opiskelijoitamme, hallitustamme ja korkeakouluamme. Yhteistyön avulla haluan monipuolistaa vuorovaikutusta korkeakoulun, CHEMin kanssa. Abimarkkinnointi on yksi isoin yhteistyö, mitä opintovastaavana tulen vetämään yhdessä sekä abivastaavien että lukioiden kanssa.
Mihin sisällöllisiin tai rakenteellisiin asioihin haluaisit vaikuttaa opinnoissamme? Mitkä ovat mielestäsi parhaat vaikuttamisen keinot?
Opinnoissamme sisällöllisiin tai rakenteisiin haluaisin vaikuttaa, että mahdollisimman moni oppisi ja kurssit eivät olisi taakkana opiskelijoille. Viittaan tällä siihen, että kursseja ei tulisi tehdä vastentahtoisesti vaan niiden tekeminen olisi mielenkiintoista. Haluan vaikuttaa siihen, että opinnot olisivat enemmän monipuolisia ja innostavia. Haluaisin vähentää kurssien luentomaisuutta ja tehdä luennoista enemmän interaktiivisempia. Esimerkiksi välitehtäviä, ongelmanratkaisua paketteja, ryhmätöitä ja verkkoluentoja. Luentomaisiin kursseihin luentodiojen tulisi palvella meitä opiskelijoita eikä vain professoreita. Me, opiskelijat emme pysty kotona palaamaan täysin päivällä kuunneltuihin luentoihin, jos luentodiat ovat vajavaisia. Tähän haluaisin muutosta, että muuttuvassa maailmassa, ja eteenkin muuttuvassa pedagogiikassa tultaisiin hyödyntämään enemmän ongelmanratkaisua opetuksessa. Ongelmanratkaisu on sitä, mitä työnantajat vaativat meiltä, kun valmistumme diplomi–insinööreiksi.
Parhaat vaikuttamisen keinot mielestäni ovat aitous ja samalla itsevarmuus omaan tekemiseen. Minun tulisi osoittaa sekä korkeakoululle että muille opiskelijoille, että olen opiskelijoiden puolella meitä koskevissa asioissa, mutta samalla aito oma itseni. Perusteleminen on yksi parhaista vaikuttamisen keinoista, sen myötä CHEM ymmärtää, että kanssamme voi keskustella. Mielestäni parhaat keinot ovat kuunteleminen ja diplomatia, näiden kautta meidän opiskelijoiden ääni saadaan kuulumaan parhaiten korkeakoulussa.
Miten parantaisit korkeakoulun ja opiskelijoiden välistä kommunikaatiota opintoihin liittyen?
Korkeakoululla ja opiskelijoiden välinen kommunikaatio on jo hyvällä tasolla. Parantaisin kommunikaatiota siten, että toisen vuoden sitä vanhemmille opiskelijoille informoitaisiin enemmän mm. sivuaineen valitsemisesta ja SISUn ilmoittautumista seuraavan vuoden kursseille elokuussa. Laitettaisiin muistutusviesti keväällä koulun loppumisen aikoihin yhdellä viestillä, että kurssi-ilmoittautuminen alkaa xx.08.202x kello xx.xx aikaan. Olen huomannut, että muuten kommunikaatio toimii kurssien osalta hyvin, kuten arvostelu, tentti tulokset yms. Parantaisin kommunikaatiota siten, että preesemo.aalto.fi ottettaisin käyttöön enemmän kursseilla. Ja painoittaisin kurssipalautteiden tekemistä osana opiskelijoiden kommunikaatiota professoreille.
Miten kehittäisit yhdistyksen opintoihin ja koulutukseen liittyviä tapahtumia?
Kehittäisin yhdistyksen opintoihin ja koulutuksiin liittyviä tapahtumia, että Proffakahveja järjestäisin enemmän. Kiitoksena aikaisempien vuosien opintovastaavien tekemästä työstä, kun ovat mahdollistaneet tämän tapahtuman meille, opiskelijoille. <3 Haluaisin kehittää lisänä tutkimusryhmiä pitävien professorien kanssa omia iltamia tai tutustumista tutkimusryhmiin pienillä ryhmillä.
Kehittelisin yhdessä sekä vanhojen kiltojen opintovastaavien että tiedottajien kanssa tietoiskuja meidän opinnoista sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisessa mediassa abivastaavien työ tulee suureen merkitykseensä. Kehittäisin enemmän abimarkkinointia koko Suomeen alueelle, ottaen huomioon pienempien paikkakuntien lukiot. Nykyinen abimarkkinointi on hyvällä tasolla silti opintomme ovat vielä suuri mysteeri monelle lukiolle.
Olen valmis astumaan näihin suuriin opintovastaavan saappaisiin, eli jos kysyttävää herää aiheeseen niin grillata voi vapaasti vaalisivuilla tai Telegrammissa
@mariaanienhauta.
Terve Maria! Hienoa, että opishommat kiinnostaa! Tässä tulisi liuta kiperiä kysymyksiä joihin toivon syvällistä pohdintaa. (etenkin viimeiseen)
1. Miten toimisit tilanteessa, jossa opiskelija kokee opettjan/proffan kohdelleen häntä kaltoin kurssitehtävän arvioinnissa, mutta opettaja ei näe omassa toiminnassaan mitään väärää?
2. Miten edistäisit yhteistyötä koko CHEMin opisten välillä?
3. Miltä jallu maistuu?
Kiitos kysymyksestä oppinut! Joten lähdetään nyt pohtimaan ja vastailemaan!
1. Itse lähtisin toimimaan tässä tilanteessa siten, että kuuntelisin opiskelijalta miten hän kokee tämän kaltoinkohtelun tapahtunut arvioinnissa. Toimisin niin, että opiskelijalle jäisi sellainen tunne meijän keskustelusta, että olen hän puolellaan ja tuen häntä tässä asiassa niin kauan, kun tarve on. Pyytäisin opiskelijaa lähettämään kurssitehtävän minulle ja kurssin arvioinnin + tehtävän arviointiperusteet. Haluaisin myös puhua opiskelijan kanssa kasvokkain, jolloin pystyisin kuulemaan ja kysymään onko luennoilla/harjoituksissa tapahtunut kaltoinkohtelua. Kun olisin perehtynyt näihin asioihin ja tutkinut onko tapahtunut kaltoinkohtelua, kysyisin opiskelijalta, että haluaako hän että vien asiaa eteenpäin kyseiselle opettajalle/proffalle. Jos opiskelija vastaa ei, niin kerron hänelle ystävällisesti, että en voi tehdä asialle mitään. Jos opiskelija vastaa kyllä, käyn keskustelemassa opettajan/proffan kanssa. Kun keskustelen opettajan/proffan kanssa, ja hän ei myönnä tapahtuneen mitään väärää. Pyytäisin häntä kertomaan oman näkemyksensä, ja toisin ilmi oman tutkimukseni tästä asiasta. Jos opettaja/proffa ei näe omassa toiminnassaan mitään väärää ja arviointi kertoo toista, kerron hänelle, että tulen kertomaan opiskelijalle keskustelustamme ja tulemme miettimään yhdessä opiskelijan kanssa, että viemmekö asiaa eteenpäin. Kertoisin opiskelijalle, miten opettajan/proffan kanssa keskustelu meni. Kertoisin opiskelijalle, että voin kysyä apua AYY:n Opintoneuvostosta (OPN). Ja viedä asian korkeakoululle, josta asia luultavammin vietäisiin Kemian tekniikan korkeakoulun yhdenvertaisuus-, monimuotoisuus-, ja inkluusiotyöryhmään (EDI-ryhmä). Jos opiskelija on sitä mieltä ettei asialle tehdä mitään, jätän asian tähän ja ilmoitan opettajalle/proffalle asian. Jos opiskelija haluaa vielä viedä asian eteenpäin, tuen häntä siinä. Tulen kertomaan opettajalle/proffalle, mitä päätimme yhdessä opiskelijan kanssa. Jos opettaja/proffa näkee toiminnassaan virheen ja arvioi uudestaan kurssitehtävän, ilmoitan tästä opiskelijalle. Muistuttaisin opettajaa/proffaa, että tämmöinen toiminta ei ole suotavaa, ja jatkossa kyseistä käytöstä ei saa tapahtua.
2. Tulisin edistämään CHEMin opisten välillä yhteistyötä niin, että pitäisin yhteisiä kokouksia heidän kanssaan. Kommunikoisin heidän kanssaan, minkälaista yhteistyötä he haluaisivat ylläpitää. Haluaisin luoda hyvän perustan yhteistyölle ja turvallisen ilmapiirin, missä kaikki voisimme keskustella vapaasti edunvalvontaan liittyvistä asioista. Haluaisin luoda yhteisen tiedotuksen siitä, että opintovastaavia on myös jokaisella killalla, ja niihin kaikkiin voi ottaa yhteyttä edunvalvonta asioissa. Haluaisin tehdä yhteistyötä CHEMin opisten alaisuudessa olevien toimihenkilöiden kanssa mm. lisäämällä abimarkkinointia, jossa tuotaisiin ilmi myös vanhat killat. Haluaisin toteuttaa uusia sekä vanhoja tapahtumia (esim. proffakahvit) opisten kanssa. Kaikkein eniten haluaisin opisten välille hyvän yhteistyön, jotta opiskelijoilla olisi hyvä opiskella ja olla korkeakoulussamme.
3. Jallu, mmmh, mitäköhän tähän sanoisi. Näin Etelä-Pohjanmaalta kotoisin, ja suoraan sanottuna Koskenkorvan vierestä, missä raaka viina tehdään. Luulen, että jallu ei oikeastaan makuhermojani hivele. Mutta, jos jallua joskus juon, niin silloin sen kuuluu olla kolmea tähteä eikä yhtä, jotta edes vähän Koskenkorvalle voisi olla vastusta ja makuhermoni tykkäisivät.
Moi Maria! Hienoa, että opintovastaavan salkku kiinnostaa!
Alla pari kysymystä, joihin kuulisin mielelläni vastaukset.
1. Kuvitteellinen tilanne. Sinua lähestytään edunvalvonnan merkeissä, joten päätät keskustella kurssin vastuuopettajan kanssa. Ette kuitenkaan meinaa päästä yhteisymmärrykseen, samalla telegramisi täyttyy avunpyynnöistä opiskelijoilta. Miten purkaisit hankalaa tilannetta vastuuopettajan kanssa? Entä apua pyytävien opiskelijoiden kanssa?
2.
Edellistä kysymystä sivuten, opintovastaava saa viestejä edunvalvontaan tai yleisesti pestiin liittyen vuorokaudenajasta tai päivästä riippumatta. Miten huolehtisit siitä, että saat aikaa myös itsellesi ja samalla myös siitä, että reagointiaika viesteihin ei kasva liian pitkäksi?
3.
Lisäisitkö opintotoimikuntaan uusia toimarivirkoja? Jos lisäisit, niin mitä?
4.
Mitä ideoita sinulla olisi yhdistyksen abimarkkinoinnin suhteen ensi vuodelle?
Mikäli kysymykset ovat epäselkeitä, tarkennan niitä tarvittaessa mielelläni :). Tsemppiä hakuprosessiin!
Kiitos kysymyksistä Ministeri! Mielelläni vastaan kysymyksiisi, joten aloitetaan:
1. Lähdetään liikkeelle siitä, että opintovastaavan tulee olla opiskelijoiden puolella asioissa sekä häneen voidaan ottaa yhteyttä mihin aikaan päivästä tahansa. Aloittaisin sillä, että priorisoisin asiat tärkeys järjestykseen. Pyytäisin vastuuopettajaa ymmärtämään opiskelijan huolen, jos tämä ei auta jättäisin sillä kertaa asian sikseen ja kertoisin vastuuopettajalle, että palaan asiaan myöhemmin vielä kyseisellä viikolla (oletetaan että puhun tiistaina vastuuopettajan kanssa). Kysyisin neuvoa edellisiltä opintovastaavilta ja AYY:n Opintoneuvostolta. Lisäksi informoisin yhdistyksemme puheenjohtajaa hankalasta ja samalla vaikeasta tilanteesta ja miettisimme yhdessä, mitä minun kuulisi tehdä asialle.
Tämän jälkeen siirtyisin telegrammin puolelle; lukisin jokaisen viestin ja laittaisin ne tärkeys järjestykseen, järjestyksen laittaisin vihkoon tai puhelimeen ylös. Informoisin kaikkia minulle viestiä laittaneita, että ”Ymmärrän tilanteen ja huolen. Tulen hoitamaan asian niin pian kuin mahdollista. Tällä hetkellä yhteenottoja on paljon. Haluan muistuttaa, että viestisi minulle on tärkeä, ja toivon kärsivällisyyttä edunvalvonta asioiden suhteen.” Tämän jälkeen alan hoitamaan listaa, jokaisen listalla hoidetun edunvalvonta asian jälkeen, informoisin opiskelijaa, että asia on hoidettu, jos asiassa tulee edetä, kertoisin kuinka se tehdään ja olisin apuna siinä. Jos asia ei ole opintovastaavalle liittyvä asia, informoin tästä opiskelijalle ja kerron mihin hänen tulee ottaa yhteyttä.
2. Kerron vähän itsestäni tässä. Ihmiset, jotka tuntevat minut tietävät että inhoan avaamattomia viestejä puhelimen yläpalkissa. Tämän takia viestien reaktioaika ei tule itselleni ongelmaksi. Jos minut valitaan opintovastaavaksi, tulen tekemään päätöksen, joka sisältää sen, että otan aikaa myös itselleni. Kuitenkin yritän olla käytettävissä aina kuin mahdollista. Kilpaurheilu taustan myötä, olen oppinut aikatauluttaminen elämääni, niin oman ajan löytäminen tähän tehtävään ei tule olemaan ongelma.
Otetaan pieni skenaario kyseisestä tilanteesta, jossa olen ajatellut että nyt on minun ”oma-aikani”. Kello on 20, ja olen ajatellut että alan katsomaan omaa lempisarjaani. Puhelimeeni alkaa tulla paljon viestejä, ja edunvalvonta asiat puskevat päälle. Päätän hoitaa ensin edunvalvonnan. Lisätään tähän tämä 1. kysymyksessä kysytty edunvalvonta-asia (mutta ajatellaan asian tulleen illalla, jolloin vastuuopettaja ei ole enää yliopistolla), hoidan sen niin pitkälle kuin pystyn illalla sähköpostien välityksellä. Katson viestit ja kirjoittelen tarvittavat sähköpostit näihin, ilmoitan myös opiskelijalle, että onhan hän tietoinen, että professorit vastaavat vasta aamulla. Nyt on kulunut puolitoista tuntia, ja kaikki asiat on hoidettu, joten voin hyvällä mielellä alkaa katsomaan yhden jakson sarjaani ja ommella haalareita. Kuitenkin joka välissä, kun puhelimeen tulee viesti, katson onko se opintovastaavalle liittyvä asia.
Yhteydenotto on minulle ok, tuli se mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Haluan auttaa opiskelijoita milloin vain pystyn. Mutta tiedostan sen, että välillä pitää ottaa se oma-aika, ja vaikka illalla olla vastaamatta yhden sarjan jakson verran viesteihin. Mutta oman luonteeni tiedostaen, tiedän että enemmin vastaan edunvalvonta kyselyihin, kun katson sarjaa. Arvelen ettei juhlapyhinä tule yhteydenottoja, mutta tästä ei voi olla täysin varma. Tulen myös aina ilmoittamaan opiskelijalle, jos en pysty juuri sillä hetkellä vastaamaan ja kerron hänelle kelloajan noin suuripiirtein, jolloin hoidan asian; esimerkki viestistä ”Hei, kiitos viestistäsi. Olen tällä hetkellä töissä/kokouksessa/muu asia, hoidan asian klo. xx.xx jälkeen. Otan yhteyttä sinuun, kun asia on hoidossa.” Näin opiskelijalle jää tunne, että hänet on huomioitu.
3. Tulen uutena virkaan, joten ensin pitää vähän tunnustella mitä on tehty ja miten homma pyörii opintotoimikunnassa. Tietenkin tulen lukemaan testamentin yhdessä entisen opintovastaavan kanssa. Mutta kuten olen jo kuullut uudesta Abimestari
toimarivirasta, mikä kuulostaa mahtava asialta abimarkkinoinnin näkökulmasta. Tämä mahdollistaa sen, että pystyn jakamaa vastuuta abitiimissä, ja olen paremmin tietoinen abimarkkinoinnista. Luotan, että abimarkkinointi pyörii ilman minua (jos olen estynyt tulemaan joskus kokouksiin). Mielestäni opintotoimikuntaan ei tarvita muita uusia virkoja, mutta sitä ei koskaan tiedä, ennen kuin on kokeiltu vanhan toimintamallin toimivuutta. Uudet ideat, että kuinka voisimme kehittää opintotoimikuntaa paremmaksi tulevat myös uusilta toimareita eikä vain minulta.
4. Kuten jo aikaisemmin vaalikysymyksissä avasin, että haluaisin viedä abimarkkinointia pienemmille paikkakunnille. Tämä on vaikeaa, mutta nykyisellä tekniikalla, pystymme tekemään esittelyitä alastamme ja yhdistyksestämme. Kaikki osaamme korona-aikakauden jälkeen käyttää meet-, teams- ja zoom-videopalveluita, jotka mahdollistavat esittelyitä esim. Jurvassa, Kaskisessa, Oulaisessa, yms. joissa ei ole aikaisemmin käyty. Olen myös suurena korvana kuuntelemassa abivastaaviani sen suhteen, että minkälaista sisältöä he haluavat luoda, ja mitä ideoita heillä on markkinoinnin kehittämiseen. Yhtenä ideana on, että kysyisimme lukioilta, että haluaisivatko he sosiaaliseen mediaan pieniä infotiedotuksia alastamme. Vanhojen kiltojen osuutta haluaisin lisätä abimarkkinoinnissa, koska edustamme kaikki CHEM-korkeakoulua.